SS Rotterdam

Home / / SS Rotterdam

Als de warmte tussen wal en schip verdwijnt

Decennia lang werd de energie voor de voortstuwing, warmte en elektriciteit voor het stoomschip SS Rotterdam opgewekt door de stoomketels in de machinekamers. Nu het schip niet meer vaart, haalt het haar nutsvoorzieningen voor 100% van de wal, tenminste tot voor kort.

Drijvende stad
Het schip van ruim 220 meter lang met 12 dekken, restaurants en bars, feestzalen, vergaderruimten en kantoren, een theater, 254 hotelkamers en alle overige als museum ingerichte ruimten, is een drijvende stad. Om die van energie te voorzien zijn behoorlijk dikke leidingen nodig.

Transportverlies
Die verbinding veroorzaakte een probleem dat bij de energiescan, die ENGIE uitvoerde in opdracht van eigenaar West Cord Hotels, aan het licht kwam. Bij analyse van de gemeten energiestromen bleek een behoorlijk transportverlies. ‘De leidingen liggen op een bordes onder de kade’, legt beheertechnicus Bas de Koning uit, ‘dat komt bij vloed onder water te staan. De leiding koelt af en de energie verdwijnt  tussen wal en schip’.

Warmtepomp
De oplossing voor het transportverlies is het plaatsen van een warmtepomp aan boord, om daarmee de warmte en koude op te wekken daar waar ze nodig zijn. Hierdoor is het schip voor haar energievoorziening veel minder afhankelijk van de verbindingen met het energiestation op de wal.

20171103_HiResSSRotterdamLowRes_0169 [1600x1200]Grootste uitdaging was niet de gevraagde temperaturen; de TNG-HT serie warmtepompen van NRGTEQ zijn hier standaard voor ontworpen, het transport in het schip was een uitdagende factor omdat de smalste doorgang slechts 78 centimeter breed meet.

2 zijden van de warmtepomp in gebruik; dubbel voordeel
Tijdens de productie van warmwater wordt als bron voor de warmtepomp het koud watercircuit dat gebruikt wordt voor koeling van de hotelkamers op de SS Rotterdam verder afgekoeld, dit levert eveneens een enorme reductie op van de afname van koeling uit het stadsnet. Zo worden in deze opstelling beide zijden van de warmtepomp zeer effectief benut hetgeen dubbel rendeert.

Enorme besparing
De technici van ENGIE hebben berekend dat de complete investering van deze machine met bijbehorende installaties in drie tot vier jaar terug te verdienen is. Bovendien realiseert ENGIE een besparing van 10% op de vaste energiekosten omdat er minder vermogen van het warmtenet nodig is, waardoor de aansluitwaarde van het contract verlaagd kan worden. De eigenaar van SS Rotterdam is uiteraard bijzonder blij met dit resultaat.

20171103_HiResSSRotterdamLowRes_0173 [1600x1200] 20171103_HiResSSRotterdamLowRes_0177 [1600x1200] 20171103_LRSSRotterdamLowRes_0179 [1600x1200]

Related Projects
Hardeman 2